27 januari 2011

Dagens tips för mixaren

Skulle vilja tipsa om lite plugins som jag själv använder och inte skulle klara mej utan. Det är självklart inte alla jag använder men dessa används flitigt!

Waves CLA-76

Om den låter som min Urei, nä faktist inte men den låter jävligt bra! En av dom bättre 1176 plugins IMO. Tips! köp ej från Waves, finns återförsäljare på eBay som har bättre
priser!

Waves SSL Channel

Om det är något mixerbord man förknippar med alla världens hit-låtar så är det givetvis SSL 4K borden
. Självklart så har jag inte råd med ett riktigt SSL bord så nu får dessa duga. Men dom låter riktigt bra och jag skulle aldrig vilja göra en mix utan dom. Finns både E och G. Har använt dessa i flera år nu och har inte hittat någon kanal-strip som ersätter dom.

McDSP Analog Channel

En av dom första plugins jag köpte, kommer ihåg att min dåvarande idol John Feldmann använde dessa vilket resulterade i att jag köpte dom. Men men... använder analog channel mkt fortfarande speciellt AC1 vid bussar och master-bussen då jag vill driva lite mer och även få lite mer headroom.

McDSP ML4000

Jag är ett stort fan av McDSP. ML4000 är en absolut favorit när det gäller limiters för mastering. Det står alltid mellan denna eller Sonnox limitern.

Waves L1


Behöver ingen presentation... En klassiker! Jag har ingen regel för denna brukar alltid använda den någonstans i mixen.

Nu till hårdvara! ;)

Valley People Dyna~Mite

En kompressor som har attityd! 80-talets distressor! Brukar inte funka på så mkt men där den funkar där funkar den! Speciellt på trummor(paralell-komprimering) och pukor.

Focusrite Red 3/Blue 230

Undra vilken/vilka som gjorde denna vackra skapelse känd, jo Lord-Alge bröderna! Egentligen så har jag en blue 230 vilket ska vara exakt som den första versionen av Red 3 med input-transformatorer. Ha denna på master-bussen och voila! Redan vid lite gain-reduction så hör man mycket av dess karaktär vilket jag gillar. Antingen så älskar man eller så hatar man den men den låter väldigt lord-alge!

Lexicon PCM 91


Även fast ett av mina drömreverb är ett L480 så kan jag inte låta bli att nämna detta digitala reverb. Plugins släng er i väggen! Detta kostar inte skjortan(iofs inte billigt heller) med låter så bra på det mesta.

Roland R880


Detta var Rolands svar på Lexicon's L480 reverb. Om det är lika bra? Nja men betydligt billigare iaf, kan hittas för runt 8-10 000:- begagnad. Reverbet låter ändå riktigt bra, kanske inte när man behöver ett långt reverb men vid korta tails så låter den som mumma för öronen.

Inga kommentarer: